Information om SIM-kortsbyte

Har du fått brev eller information från oss om SIM-kortsbyte?

Här finner du information, tips och svar på de vanligaste frågorna kring SIM-kortsbytet.


Information till kunder som har mobilt bredband

    Varför byter ni ut SIM-korten?
  • Vi byter av två anledningar; dels för att kunna använda samma SIM-kort för Com Hem Företag och Phonera och dels för att byta nätleverantör. Med den nya leverantören Telenor får vi möjlighet att göra starka erbjudanden (t.ex. större datapaket) och vi får ett nät med hög kapacitet och bra täckning.
  • Vad händer om jag inte bytt SIM-kort på den dagen ni angivit som sista bytesdag?
  • Då kommer ditt gamla SIM-kort stängas av och inte längre gå att surfa på.
  • Vad händer med min surfmängd vid bytet?
  • Det nya kortet är laddat med din fulla månadsvolym när du sätter i det i din mobila enhet. Detta innebär att du faktiskt får lite extra data under bytesmånaden.
  • Påverkas min surfhastighet vid bytet av SIM-kort?
  • Om du redan haft högsta hastighet behåller du denna vid bytet. Om du haft en äldre tjänst med begränsad hastighet kommer du nu att få en tjänst utan begränsningar, dvs med högsta hastighet som nätet klarar där och då du surfar.
  • Behöver jag ändra några inställningar?
  • De allra flesta enheter byter inställningar automatiskt. Skulle du behöva ändra inställningar manuellt loggar du in på din mobila enhet och lägger in inställningarna som du finner på vår informationssida för APN-inställningar. Försäkra dig om att det är de nya inställningarna du väljer ("ny mobilkund fr. o. m. 15/8 2016).

Information till kunder som har mobiltelefoni

    Varför byter ni ut SIM-korten?
  • Vi byter av två anledningar, dels för att kunna använda samma SIM-kort för Com Hem Företag och Phonera och dels för att byta nätleverantör. Med den nya leverantören Telenor får vi möjlighet att göra starka erbjudanden (t.ex. större datapaket) och vi får ett nät med hög kapacitet och bra täckning
  • Vad händer om jag inte byter SIM-kort på den dagen ni angivit?
  • Ditt nummer knyts då till det nya kortet och om du inte satt in det i telefonen kommer du inte vara nåbar. Det är därför mycket viktigt att du byter på angivet datum. Enklast är om du byter strax efter utsatt tidpunkt. Då vet du att det nya kortet börjat fungera.
  • Hur är täckningen i det nya nätet?
  • Under de två senaste åren har Telenor byggt ut sina nät kraftigt. I slutet av 2016 har man samma täckningsmål som Telia. Mer information och detaljer kring täckningen hittar på sidan med täckningskartan.
  • Vad händer med min surfmängd vid bytet?
  • Det nya kortet är laddat med din fulla månadsvolym vid bytet. Detta innebär att du faktiskt får lite extra data under bytesmånaden.
  • Behöver jag ändra några inställningar?
  • Många enheter byter inställningar automatiskt. Skulle du behöva ändra inställning går du in i inställningsmenyn och lägger in dessa manuellt. Information om vilka inställningar som gäller finner du här.
  • Hur sätter jag in mitt SIM-kort i telefonen?
  • Enklast är att titta i din instruktionsbok eller söka på din telefonmodell på nätet för att se hur kortet skall sitta. Själva plastkortet är stansat för att kunna passa flera olika mobilmodeller.
  • Vad händer med min faktura under bytesmånaden?
  • Din faktura påverkas inte av bytet, månads- och samtalsavgifter debiteras precis som vanligt och du får din faktura i vanlig tid.
  • Vad händer med min PIN kod som används för att låsa upp SIM kortet?
  • Ditt nya SIM kort har en ny kod. PIN koden står tryckt på baksidan av SIM kortet.

Täckning och APN-inställningar

Vill du veta mer om täckningen i vårt nya nät, besök respektive sida här på webben:

    Hur ser täckningen ut i det nya nätet?
  • Besök sidan där vi har samlat information om nätet, täckningen och dessutom inkluderat en täckningskarta. Där kan du enkelt söka på adress för att ta reda på vad täckningen är just där du eller ditt företag finns.
  • Vilka APN-inställningar ska min mobila enhet ha?
  • Vi har samlat all information om APN-inställningar på ett och samma ställe, för att det ska vara enkelt att hitta. Du hittar information om APN-intställningar för både Mobilt Bredband och Mobiltelefoni här.

Jag hittar inte svaret på min fråga!

Hittar du inte svaret på din fråga här ovan? Eller har du ytterligare frågor kring SIM-kortsbytet och vad det innebär för dig som kund?
Tveka inte att kontakta oss. Fyll i kontaktformuläret så ringer vår tekniska support upp dig.